شنبه تا چهارشنبه، ساعت 16 الی 20 Fa / En

تعداد بازدید: 1278
زبان : فارسی

اهمیت مشارکت والدین در گفتاردرمانی (قسمت آخر)

تاریخ درج خبر : 1402/2/8
منبع : https://www.expressable.com/learning-center/tips-and-resources/the-importance-of-parental-involvement-in-speech-therapy

یافته های تحقیقاتی چه می گویند؟ مطالعاتی با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت والدین در برنامه گفتاردرمانی کودکان و دستیابی کودکان به مهارت های ارتباطی-کلامی انجام گرفته است که در این مقاله به نتایج حاصل از این مطالعات می پردازیم.

یافته های تحقیقاتی چه می گویند؟

مطالعاتی با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت والدین در برنامه گفتاردرمانی کودکان و دستیابی کودکان به مهارت های ارتباطی-کلامی انجام گرفته است که در این مقاله به نتایج حاصل از این مطالعات می پردازیم.

  1. والدین به نحو موفقیت آمیزی قادر به درک و فهم و یادگیری راهکارهای درمانی هستند که گفتاردرمانگران به آنها آموزش می دهند و به خوبی می توانند این راهکارها را در تعامل با فرزندشان به کار ببرند.
  2. والدین اثر مثبتی بر رشد ارتباطی فرزندشان دارند. نتیجه تعامل والدین با فرزندشان عبارت است از بهبود و پیشرفت چشمگیر در مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی کودک شامل درک گفتار، افزایش خزانه واژگان، پیشرفت ساختار گرامری جملات، و تمایل کودک برای برقراری ارتباط و تعامل سازنده با اطرافیان.
  3. والدین همان قدر در کمک به فرزندشان موثر هستند که گفتاردرمانگران موثرند. در واقع، زمانی که کودک به اندازه ای پیشرفت می کند که قادر به درک زبان می شود و جملاتش پیچیده تر می شوند، والدین عملاً موثرتر از درمانگران هستند!
  4. فرقی نمی کند که کودک دچار چه اختلالی است؛ اختلال تکاملی زبان، اختلال طیف اوتیسم، یا تاخیر رشد زبانی. مشارکت والدین در برنامه گفتاردرمانی فرزندشان منجر به بهبود و پیشرفت قابل توجه کودک می شود.

بنابراین، طبق شواهد تحقیقاتی، هرچقدر والدین توانمندتر شوند و مشارکت فعال تری در فرایند گفتاردرمانی فرزندشان داشته باشند، مهارت های گفتاری و زبانی کودک پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

سخن آخر اینکه:

هرچند مشارکت والدین نمی تواند جایگزین برنامه گفتاردرمانی با یک گفتاردرمانگر باتجربه شود، چنین مشارکتی مکمل برنامه درمانی بوده و می تواند جهشی را در دستیابی به اهداف درمانی، که همانا بهبود مهارت های ارتباطی کلامی و غیرکلامی در کودک است، ایجاد کند.

اگر مایلید در این خصوص بیشتر بدانید، به سایر پُست های من در «مقالات و خبرهای جدید» یا «اخبار علمی» مراجعه نمایید.

دکتر مجید اوریادی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.