شنبه تا چهارشنبه، ساعت 16 الی 20 Fa / En

تعداد بازدید: 469
زبان : فارسی

چرا بازی نمادی در کودکان اهمیت دارد؟

چرا بازی نمادی در کودکان اهمیت دارد؟

تاریخ درج خبر : 1403/4/3
منبع : https://www.healthline.com/health/childrens-health/symbolic-play#importance

بازی نمادی روشی است برای غلبه کودکان بر تکانش گری خودشان و توسعه رفتارهای تفکر-محوری که به آنها کمک می کند تا کارکردهای شناختی پیچیده تری داشته باشند.

چرا بازی نمادی در کودکان اهمیت دارد؟

بازی نمادی روشی است برای غلبه کودکان بر تکانش گری خودشان و توسعه رفتارهای تفکر-محور که به آنها کمک می کند تا کارکردهای شناختی پیچیده تری داشته باشند.

اما، اهمیت بازی نمادی چیزی بیشتر از اینست. بازی نمادی سنگ بنای سوادآموزی و اعداد است. زمانی که ما حروف و اعداد را می نویسیم، از نمادها برای انتقال آنچه در ذهن مان است استفاده می کنیم. زمانی که کودکان درگیر بازی نمادی می شوند، روی این مفاهیم تمرین می کنند.

پژوهش گران خاطر نشان می کنند که کودکی که از یک توالی مشخص در بازی تبعیت می کند (برای مثال، تکان دادن شیشه شیر و سپس قرار دادن آن در دهان عروسک)، همچنین قادر به استفاده از دستور زبان (نحو) خواهد شد (برای مثال، «من نیاز به کاغذ و مداد رنگی دارم»).

در اینجا به پنج حوزه ای اشاره می کنیم که هنگام بازی نمادی تقویت می شود:

  1. مهارت های شناختی. زمانی که فرزندتان تصویرسازی ذهنی را تمرین می کند، مسیرهای عصبی جدیدی در مغزش شکل می گیرد و یاد می گیرد که چگونه به طور خلاق فکر کند. این مهارت به کودکان کمک خواهد کرد تا به مهارت حل مسئله دست پیدا کنند. هنگامی که آنها به بازی نمادی می پردازند، شروع به کسب تجربه می کنند و بعدا از این تجارب اندوخته شده در مغزشان برای حل مسئله در موقعیت های مختلف بهره می برند.
  2. مهارت های اجتماعی. بازی نمادی به کودک می آموزد که «دیگری» را ببیند. کودکان دیگر ممکن است متفاوت از فرزند شما بیندیشد؛ بنابراین، او می آموزد که با کودکان دیگر همکاری و مذاکره کند.
  3. اعتماد به نفس. همان طور که گفتیم، بازی نمادی تمرین روی مهارت های شناختی است. فرزندتان نیاز دارد تا یک برنامه و روشی برای اجرای آن برنامه داشته باشد؛ بنابراین، وقتی او به هدفش دست پیدا می کند، اعتماد به نفسش به شدت تقویت می شود.
  4. زبان. در بازی نمادی فرزندتان نیاز به حافظه ای توسعه یافته دارد تا بفهمد یک شیء را می تواند به جای شیء دیگری استفاده کند. این نخستین قدم برای اکتساب زبان است. بازی روشی عالی برای توسعه خزانه واژگانی کودک است.
  5. مهارت های حرکتی. بازی مستلزم عمل کردن است. فرزندتان هنگام بازی، مهارت های حرکتی ظریف و درشتش را توسعه می دهد. به فرزندتان حین بازی نگاه کنید. خواهید دید که او روی مجموعه ای از مهارت ها تمرین می کند. برای مثال، حین بازی، با خودش می گوید: «چه کسی همه مهره ها رو ریخت؟ حالا باید اونا رو بردارم.»

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ گفتاردرمانی هستید، به سایر پُست های من در «اخبار علمی» مراجعه نمایید. 

دکتر مجید اوریادی

دکترای تخصصی گفتاردرمانی

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.